Wiele osób sądzi, że Polska to kraj rolniczy i naszymi hitami eksportowymi są alkohol, węgiel i mleko z Mlekpolu. Tymczasem ranking przygotowany przez Biznes.pl pokazuje coś zupełnie innego. Poznaj nasz jeden z hitów eksportowych. Będziesz zaskoczony! Część jest wytwarzana blisko Grajewa, w Augustowie i Olecku!
Polskie jachty płyną w świat – przede wszystkim do kupców z Europy Zachodniej, ale również w odleglejsze rejony, takie jak Australia, Stany Zjednoczone, Chile, Japonia czy kraje arabskie. Eksportujemy 95 proc. krajowej produkcji. W zeszłym roku było to blisko 17 tys. jednostek o wartości 800 mln zł. Zagranicę podbijamy przede wszystkim małymi, stylowymi jachtami żaglowymi oraz luksusowymi łodziami motorowymi o długości od 6 do 9 metrów. Ale budujemy też potężne jednostki mierzące przeszło 20 metrów. – Nasi konstruktorzy są jednymi z najlepszych w Europie, a do tego, to w większości żeglarze i motorowodniacy, którzy wprowadzają wiele innowacji opartych o ich własne doświadczenia – tłumaczy sukces polskich stoczni Andrzej Janowski, prezes Polskiej Izby Przemysłu Jachtowego i Sportów Wodnych.
W sektorze działa ponad 900 firm. Tylko w Wielkiej Brytanii jest ich więcej i to nieznacznie. Jachtowe zagłębie to przede wszystkim Mazury oraz Pojezierze Zachodniopomorskie. Stocznie Delphia Yachts z Olecka, Galeon ze Straszyna koło Gdańska, Ostróda Yacht, augustowskie Balt-Yacht i Ślepsk to marki rozpoznawane na całym świecie. Ich produkty kosztują od 5 tys. do nawet kilku milionów euro. – Mamy kilka modeli, które są unikatowe w skali światowej – mówi Maciej Samet z Galeona, polskiego potentata w produkcji łodzi motorowych. – Naszymi bestsellerami są jachty Geleon trzeciej generacji o długości około 12 metrów. Bez wątpienia mogą one konkurować z najlepszymi jednostkami europejskich stoczni – dodaje.
W Augustowie stocznie tworzą jedną piątą wszystkich miejsc pracy w mieście. Także stocznia w Olecku zalicza się do liczących się pracodawców.
Łodzie produkowane w obu miejscowościach niemal już regularnie zdobywają prestiżowe branżowe nagrody, np. za jacht roku. Ostatnim hitem z Augu-stowa są natomiast łodzie przystosowane do turystyki rzecznej. To konstrukcje sporych rozmiarów z eleganckimi wnętrzami.