Wiadomości

  • 6 komentarzy
  • 15973 wyświetleń

Problem krzyżówki Szczuczyna

 
       Skrzyżowanie DK61 z ul. Sportową i drogą do Bęćkowa, na wschodnich wzgórzach Szczuczyna, stanowi ambicjonalno- finansowy dylemat od grudnia 2004 roku. Krzyżówka ta, była bezpieczna do czasu, kiedy droga z dawnej wsi Barany (od 1954 r. ul. Sportowa) biegła linią prostą w drogę do wsi Bęćkowo (rz. Wissa, a lewy szczyt budynku). Ponadto ruch pojazdów był zdecydowanie mniejszy.
W obecnej sytuacji, kiedy po latach wszelkie starania w sprawie przebudowy, nieudolnie zaprojektowanej krzyżówki, zostały dokonane i zapadły już korzystne decyzje – niebawem mogą rozpocząć się prace przy priorytetowej obwodnicy.
    Wzięty kurs na obwodnicę Szczuczyna, może być finansową ucieczką od przebudowy. Zaniknie też odpowiedzialność Dyrekcji za traumatyczne skrzyżowanie, po przekazaniu jego w administrację UM i G.
Myśl taka pojawia się w koncepcjach administratora GDDKiA, choć jak dotychczas, obydwie inwestycje zmierzają w kierunku realizacji. 

     Burmistrz Szczuczyna Artur Kuczyński, od początku swojej kadencji zabiega o przebudowę feralnego skrzyżowania, którego konstrukcja jest wypadkiem przy pracy na deskach Generalnej Dyrekcji. Geometria skrzyżowań na drogach państwowych nie leży w gestii władz Szczuczyna. Projekty wykonane przez Biuro Projektowo - Konsultingowe, powinny być ocenione i dobrane przez GDDKiA, a w rekomendowanych wariantach inwestycyjnych muszą zawierać gwarantowany, maksymalny stopień bezpieczeństwa. 
     Pytania moje, niejednokrotnie stawiane na stronach e-Grajewo i prasie, czy po przeniesieniu ruchu na ciąg przyszłej drogi ekspresowej S61, polepszy bezpieczeństwo na newralgicznym skrzyżowaniu – dojrzewały w sferze kapryśnej nadziei.  
Dziś wiadomo, że po trzech latach budowy, obwodnica będzie oddana do użytku.
Miejski fragment DK 61 przekazany będzie w administrację Gminie Szczuczyn i stanowić będzie, zużytą do ostateczności, ulicę Szczuczyna z niepełną infrastrukturą.
Czy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad jest w stanie wziąć na siebie odpowiedzialność za ilość dalszych wypadków w tym miejscu i czasie?
Czy Dyrekcja, znając statystyki, nie obawia się, że przymrużenie oka na poprawę swojego błędu, pozwoli śmierci bez przeszkód zbierać swoje żniwo?
    Obwodnica przebiegać będzie niedaleko za skrzyżowaniem. Ruch pojazdów zaopatrzeniowych i lokalny pozostanie dalej na śmiercionośnym podgórzu. Wyjątkowo tu, było wypadków najwięcej. Należy pamiętać, że niepowtarzalne życie, to znacznie więcej niż kalectwo, śmierć i podatki. Dlatego, trzeba tworzyć takie warunki, żeby każde dziecko miało bezpieczną szansę dorosnąć. My, którym to się udało, mamy bezwzględny obowiązek im pomagać.
    Utarło się, że jeżeli nie wiadomo, o co chodzi, to chodzi o pieniądze. Szanowanie pieniądza, to dla każdego sposób na przetrwanie. Tyle tylko, że w przypadku opisywanego skrzyżowania, GDDKiA usiłuje te koszta przenieść na Gminę i niewinne rodziny dotknięte rozpaczą, apatią z syndromem zawiedzionej nadziei. Dla nich nie ważne będzie: czy dalej technika się rozwija, czy Generalna Dyrekcja istnieje i czy Szczuczyn leży w strefie cywilizowanej Europy.
Już dla wielu rodzin, pozbawionych tu w wypadkach dzieci, zgubiło sens znaczenie mitycznych słów i wiary w to, że elity dbają o kształtowanie nie tylko myślenia ogółu, ale przede wszystkim o ich potencjalny rozwój.
    W odpowiedzi na pismo Burmistrza Szczuczyna, na Jego biurko trafiła decyzja podpisana w dniu 05.12.2011 r. przez Wojewodę Podlaskiego o wydaniu pozwolenia na budowę obwodnicy. Po 14 dniach minęło jej uprawomocnienie. Podpisanie tej decyzji, zezwala na ogłoszenie przez GDDKiA przetargu na wyłonienie wykonawcy tej poważnej inwestycji. Według rzecznika dyrekcji w Białymstoku, Rafała Malinowskiego, przetarg może wystąpić na początku 2012 roku.
     Jednocześnie, Dyrektor Oddziału GDDK i A w Białymstoku mgr inż. Jerzy Doroszkiewicz w odpowiedzi na kolejne postulaty Burmistrza Szczuczyna Artura Kuczyńskiego, pismem z dnia 06.12.2011r. informuje, że dostrzega potrzebę koniecznej realizacji inwestycji na odcinku drogi nr 61, przebiegającej przez miasto Szczuczyn. W związku z tym, Odział w Białymstoku zgłosił do swojej Centrali skrzyżowanie drogi nr 61 z ul. Sportową do przebudowy, polegającej na: wykonaniu lewoskrętów, uspokojeniu ruchu na wschodnim wlocie do Szczuczyna i wykonaniu oświetlenia (nie mówi się o chodnikach). Jednak przetarg na wykonanie może odbyć się, po uzyskaniu zapewnienia, o zabezpieczeniu środków finansowych.

    Zatem, po załatwieniu niezbędnych obowiązków w kwestiach formalno-prawnych, wykonaniem operatów szacunkowych i wykupem gruntów, GDDKiA zapowiada rozpoczęcie budowy obwodnicy w Szczuczynie w II kwartale 2012 roku.
Dyrekcja jednocześnie, wyraźnie zastrzega, że jej działania są uzależnione od publicznych środków finansowych. Pozwalają one przede wszystkim, na podejmowanie działań priorytetowych w miejscach stwarzających największe zagrożenie drogowe.
Uważam, że krzyżówka w Szczuczynie, tym wskazaniom odpowiada, co do joty.   
    Dodatkowo wskazać należy, po raz enty, wielce zagrożone miejsce w Grajewie, nazywane przeze mnie skrzyżowaniem pod „Żelazną kreską”, obejmujące zbieg ulic: Szkolną, Konopską, Kolejową, Piłsudskiego i nieszczęsny pas trakcji kolejowej.

      Obwodnica Szczuczyna, której koszt ogólny wyniesie 179 mln zł, będzie dofinansowana ze środków UE sumą 33, 6 mln zł w ramach tzw. programu Rozwoju Polski Wschodniej.   Jest ona częścią składową planowanej drogi ekspresowej S61, wchodzącej w skład trasy Via Baltica. Przebiega starym szlakiem od granicy polsko-litewskiej w Budzisku do centralnych ośrodków w kraju. Jednym z celów, ośmiokilometrowej obwodnicy Szczuczyna, jest usunięcie z tej miejscowości uciążliwego ruchu tranzytowego i skrócenie bezkolizyjnego czasu przejazdu. Pominięcie ulicznej ekwilibrystyki i chaosu, poprawi bezpieczeństwo i stać się może remedium warunków życia i ruchu wewnętrznego. Jednocześnie wyeliminuje przyspieszone niszczenie nawierzchni, nadmiar toksycznych spalin, wycinanie znaków przy nietypowych transportach, pękanie ścian przyległych budynków, bezsenne noce, przewracanie i łamanie nóg na garbach ulicznych (kobieta), etc.

     Fakt wydania przez Wojewodę Podlaskiego pozwolenia na budowę obwodnicy, świadczy o tym, że niebawem, będą się dokonywać w rejonie znaczące zmiany. Słowa Dyrektora Doroszkiewicza wydają się potwierdzać nasze prośby i oczekiwania, że nie wszystko jest jeszcze stracone. Jednak zamierzenia, spełnić się mogą wówczas, kiedy w tym tercecie jest taki Burmistrz, który dla wszystkich jest ojcem, bratem i kolegą. Razem z nim, trzeba nam tworzyć kawałek nieba na historycznej, szczuczyńskiej ziemi, nigdy nie zapominając, że ścieżki do niej przecierali poprzedni notable.
    Tylko czekać, jak problem krzyżówki Szczuczyna zostanie pozytywnie rozwiązany, o co prosimy Dyrekcję. Rysuje się nadzieja, że za trzy lata ludzie z miasta - wyjadą w świat obwodnicą. Trasą z ambicjami, choć liczyć będzie się nie wybór drogi, ale konsekwentne podążanie do szczęśliwego celu.
Autor tekstu i zdjęć: Stanisław Orłowski
 
Linki podobne:
1. Krzyże ludzkiej tragedii: http://www.e-grajewo.pl/wiadomosc,Krzye_ludzkiej_tragedii______,7960.html?PHPSESSID=6c278c9ec268064ac6f80b10518ea149
2. Stałe miejsce wypadków na 61: http://www.e-grajewo.pl/wiadomosc,Stae_miejsce_wypadkw_na_61,10486.html?PHPSESSID=44f00895e0d63a7c461f8554fd681185
3. Pilne uzupełnienia na 61: http://e-grajewo.pl/wiadomosc,Pilne_uzupenienia_na_61_,10621.html
4. Obca droga w naszym mieście: http://www.e-grajewo.pl/wiadomosc,Obca_droga_w_naszym_miecie__,10801.html?PHPSESSID=8fd69830408ab60e23b5825d6ad1c505
5. Rondo nadziei: http: //www.e-grajewo.pl/wiadomosci,6558,.html
6. Spór o bezpieczeństwo na DK61: http://www.e-grajewo.pl/wiadomosc,12840.html
7. Droga śmierci nr 61: http://www.e-grajewo.pl/wiadomosc,Droga_mierci_nr_61,7756.html
8. Droga 61 wciąż atakuje: http://e-grajewo.pl/wiadomosc,Droga_61_wci_atakuje_,15160.html
9. Problemy drogowe powiatu: http://www.e-grajewo.pl/wiadomosc,Problemy_drogowe_powiatu,14306.html


wtorek, 23 kwietnia 2024

Ostatnie posiedzenie podlaskiego sejmiku

poniedziałek, 22 kwietnia 2024

Ełk. Kierowca potrącił pieszych na chodniku

Komentarze (6)

Ciekawe kto będzie tą obwodnice jeździł jak będzie dłuższa. Chyba tylko tiry . Wiec wypadków z powodów tirów tak dużo nie było. Każdy będzie skracał drogę dalej przez Szczuczyn. A by wystarczyło przebudować skrzyżowanie dodać pas do skrętu w lewo i by było dużo bezpiecznej i tym podobne. Pyzatym kto chce ominąć feralne skrzyżowanie może jechać prosto i dokoła objechać Szczuczyn i ominie jej ;) Mało Koneczny wydatek $ na obwodnice, jest więcej inwestycji Konecznych do zrobienia.

A co z całą drogą S61 ul. Łomżyńska, Kilińskiego, Szczuki komu zostawią te wyryte koryta niech ktoś spróbuje przejechać trochę szybciej ze Szpitalnej w Ogrodową - powodzenia. Czy ktoś (GDDKiA) zostawią po sobie porządek

Do autora: " Obwodnica Szczuczyna, której koszt wyniesie 33, 6 mln zł będzie współfinansowana z UE" - te 33,6 mln to będzie dofinansowanie z UE, a całkowity koszt to 179 mln.

ad Artur. Choć niekoniecznie taką drogą, ale masz rację. Liczby do tego zdania, zaczerpnąłem z autorytatywnego źródła PAP pt.: „Obwodnice: Szczuczyn i Stawiski”, gdzie błędnie podano nazwy miast. Z braku jasnego podziału, pominąłem sumę ogólną. Za pośredni błąd, choćbym bardzo chciał, nie mogę przeprosić. Mimo wszystko – pozdrawiam i dziękuję.

ukończenie VB realnie szacuje się na 2033 więc pojeździmy sobie troszkę na dwóch pasach obwodnicy.

To nie jest problem krzyżówki - to jest problem przestrzegania przepisów ruchu drogowego i zdrowego rozsądku. Żadne inne argumenty nie wchodzą w grę. I choćby pisać wiele na ten temat - to prawda jest taka jak przedstawiłem , a za anonsy otrzymuje się względne pochwały kompetencji , zainteresowania środowiskiem i elokwencją dziennikarską.

Dodaj zdjęcie do komentarza (JPG, max 6MB):
Informacja dla komentujących
Redakcja portalu nie ponosi odpowiedzialności za treści publikowane w komentarzach. Zastrzegamy mozliwość opóźnienia publikacji komentarza lub jego całkowitego usunięcia.