Wiadomości

  • 12 komentarzy
  • 11272 wyświetleń

Obwodnica marzeń

       Adrenalina wzrosła, kiedy jako kierowca niepozornego volkswagena wjechałem, 13 lipca 2015 roku, na dziewiczą nawierzchnię wschodniego fragmentu budowanej obwodnicy Szczuczyna. Tą drogą – jeszcze nikt nie jechał! Z wrażenia nacisnąłem klakson, którego inna niż zwykle barwa i natężenie falowały w powietrzu.          

             

      Dosłowna ziemia obiecana chwilowo wolna od niezbyt muzycznych dźwięków, znaków drogowych, policji i fotoradarów. Tymczasem w nastroju historycznego i niepowtarzalnego czaru doznań, w przeciętą skarpami przestrzeń sączyła się z głośników muzyka wypełniona szantami, która potem jakoby sama rozśpiewała się w rozanielonej głowie.

Spełniają się marzenia o spokojnych nocach, braku dźwięków drżących szklanek, niepękających ścian budynków, etc. Nowa droga DK61 zamienić ma chaos w realne ścieżki spokojnego życia – w bezpieczny ruch miejski.   

      Obwodnica będzie punktem odniesienia dotychczasowego natężenia ruchu, do zachowania strefy ciszy w życiu miejskim pod względem psychologicznych i socjologicznych uwarunkowań. Dotychczas ludzie żyjący w ulicznym chaosie, podlegali stresowi o nieodwracalnych skutkach. Po oddaniu obwodnicy do użytku, zdezorganizowana, życiowa przestrzeń przeniesie się w jej granice. Pozostanie przyjazny, bo konieczny hałas miejski, choć czasem nadjedzie objuczona ciężarówka, albo piskiem opon podkreśli techniczne przygotowanie do życia młodzieniec.  

      Po chwilach jazdy w nieznanej przestrzeni tzw. dziewiczego „rejsu”, pojazd wykołował sprawnie na trasę starego ruchu – w kierunku Szczuczyna.  

Miasteczko zepchane przez historię na tor boczny, od 1918 roku nie jest pępkiem powiatu, ale posiadać będzie swój obszar, w którym mieszkańcy osiągną status świętego spokoju.  

      Czasy, w których żyjemy zmieniły się na tyle, że żadna miejscowość nie powinna znosić ciężaru tak dużego ruchu pojazdów, choć i dla kierowców jazda przez tereny zabudowane jest niepotrzebnym obciążeniem.

 

 

Tekst i zdjęcie: Stanisław Orłowski

 

Komentarze (12)

Panie Stanisławie
I ja z Panem się cieszę

Pięknie napisane, poezja.

Zaraz zaraz czegos nie rozumiem. Jak to jest ze szczuczyn w ktorym mieszka 6tys ludzi ma obwodnice , a Grajewo 22tys i nie ma? Czy ktos moze mi to wytlumaczyc bede bardzo wdzieczny.

Chyba to ze szczuczyn ma obwodnice a grjewo nie to jest kwestia wlodarzy tych miast szczuczyn ma PRAWDZIWEGO BURMISTRZA

Kiedy otwarcie?

Do KLARK : tu chodzi o władzę proszę Pana władza i jeszcze raz władza.

Ano Szczuczyn ma obwodnicę bo w ramach "VIA BALTIKI" która to jako cała S61 ma powstać w ciągu 3-5 lat (ze Szczuczyna poleci na Ełk, Raczki,Suwałki). A Grajewo nie ma i "na razie" nie będzie miało (cxzytaj na pewno w c. 30 lat) obwodnicy.
Pytanie inne kto odpowie za obwodnicę Barszczy i Bargłowa? Już jesienią pewno będzie rozliczenie...

Panie klark, bo tak działa etatystyczna ręka państwowego rynku :P

To że Szczuczyn ma obwodnicę to nie dziwi bo ona ma być w przyszłości częścią Via Baltiki tylko jak na drogę kategorii S trochę wąska.

a co mają powiedzieć ludzie obok których ta obwodnica będzie szła o nich nikt nie pomyślal

Hola ,hola jeszcze obwodnica nie jest ukonczona! I nie chwalmy dnia przed zachodem ... jak mowi przyslowie . Jak wiada ''duze mobilki'' to nie wiem czy na tej szerokosci obwodnicy pomiszcza sie i nie zsuna sie w dol. ciasnota ! a na Zachodzie buduja 6lub 8 pasow w jedna strone. U nas mogloby byc chociaz po 2 w jednym kierunku.Drogowcy myslcie przyszlosciowo.

Szczuczyn zostawiam bo to via baltika.
Ale nie mają obwodnicy:
-Grajewo-23 tys.mieszk.,
-Suwałki 70 tys,mieszk.,
-Rajgród 2 tys.mieszk.,
A mają obwodnicę:
-Barszcze i Bargłów razem 740 mieszkańców, długości takiej że wystarczyłaby dla Suwałk.

Wiadomo czym to pachnie, wszyscy udają że nic sie nie stało (do wyborów).

Dodaj zdjęcie do komentarza (JPG, max 6MB):
Informacja dla komentujących
Redakcja portalu nie ponosi odpowiedzialności za treści publikowane w komentarzach. Zastrzegamy mozliwość opóźnienia publikacji komentarza lub jego całkowitego usunięcia.