czwartek, 28 marca 2024

Wiadomości

  • 7 komentarzy
  • 13692 wyświetleń

Nowy ambulans w Grajewie

Od dłuższego czasu trwa wymiana kartek pogotowia, stare wysłużone pojazdy zastępują nowoczesne ambulanse. Dwa dni temu do Grajewa przyjechał prosto z fabryki nowoczesny Volkswagen.

VW CRAFTER
Kilka słów opisu do prezentowanego na zdjęciach nowego ambulansu ratunkowego VW CRAFTER. Pojazd został zakupiony ze środków własnych Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego w Łomży z przeznaczeniem dla filii WSPR w Grajewie. Wyprodukowany w W.A.S Wietmarscher Polska, firmie produkującej w większości na rynek niemiecki. Samochód z pełną opcją wyposażenia i cyfrowym sterowaniem wszystkimi systemami dotyczącymi silnika, układu jezdnego oraz wyposażenia dodatkowego. Silnik 5-cyl. 2,5 TDI o mocy 164 KM, prędkość max. 160 km/h., 6- biegowa skrzynia biegów. Dwustrefowy klimatronic, trzy systemy ogrzewania (w tym ogrzewanie postojowe zasilane z sieci 230V), Dwa niezależne akumulatory z możliwością doładowywania ze źródeł zewnętrznych, centralny zamek, elektr. szyby, alarm, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, centralna instalacja tlenowa i próżniowa, elektrycznie sterowana i poziomowana podstawa noszy głównych itp. Sygnalizacja pojazdu uprzywilejowanego świetlna stroboskopowa, akustyczna elektryczna i pneumatyczna. Środki łączności to radiotelefon Motorola i telefon komórkowy.

Na wyposażeniu naszej jednostki znajdują się też inne pojazdy używane w ramach systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego. Ambulanse ratunkowe tego systemu oznaczone są zawsze krzyżem św. Andrzeja z napisem Ratownictwo Medyczne po obwodzie. Ma to znaczenie, gdyż obecnie jeździ dużo karetek będących własnością szpitali, przychodni, hospicjów lub prywatnych firm świadczących usługi transportu medycznego. Służą one do przewozu chorych.


Galeria zdjęć

VW LT-35
Dwuletni Volkswagen LT-35, silnik 2,8 TDi, moc 168 KM, prędkość max. 160 km/h. Wyposażony w klimatyzację, trzy systemy ogrzewania, dwa niezależne akumulatory. Pełne wyposażenia medyczne: respirator, defibrylator, pompa infuzyjna, centralna instalacja tlenowa i próżniowa, deski ortopedyczne, nosze główne, nosze podbierakowe, krzesełko do przenoszenia w pozycji siedzącej, materac próżniowy itp. Także pełen zestaw środków opatrunkowych i leków. Radiotelefon i telefon komórkowy. Jest to ambulans S (specjalistyczny, dawne oznaczenie R, reanimacyjny) z zespołem czteroosobowym, lekarz pielęgniarka i dwóch ratowników.

Mercedes Sprinter
Czteroletni Mercedes Sprinter 313CDI, moc 129 KM, prędkość max. 150 km/h. Wyposażenie identyczne jak w VW LT-35, oprócz klimatyzacji respiratora i pompy infuzyjnej. Obecnie jeździ jako ambulans typu P (podstawowy, dawne oznaczenie W, wypadkowy) z zespołem trzyosobowym ratowników medycznych.

Citroen C-25D
Wielce zasłużony pojazd, pierwsza karetka R na naszym terenie wprowadzona do eksploatacji w 1993 roku. Przez pracowników pogotowia nazywana "babką" (chociaż ma tylko 15 lat). Ambulans spełnia wymagania stawiane dla typu P. Przy przebiegu ponad 400 tys km jest pojazdem zadbanym w pełni sprawnym technicznie. Obecnie jest karetką rezerwową używaną sporadycznie. Silnik 2,5D, moc 70 KM, prędkość max. realna w chwili obecnej to ok. 120 km/h przy sprzyjających warunkach.

POLONEZ
Eksploatowany jest także ambulans transportowy Daewoo Polonez 1,6MPI nie kwalifikujący się do pracy w Systemie Ratownictwa Medycznego. Karetka ta finansowana przez NFZ służy do przewozów pacjentów na zlecenie lekarzy Podstawowej Opieki Zdrowotnej. Wzmocniony silnik o mocy 88 KM, prędkość max. 150 km/h, rok prod. 2000. Pojazd przystosowany do przewozu 5 osób wraz z kierowcą w pozycji siedzącej lub 3 w poz. siedzącej i 1 w poz. leżącej. Wyposażony w środki łączności bezprzewodowej, instalację tlenową, sygnalizację świetlną i akustyczną. Do niedawna tak wyglądała większość polskich karetek. Przy braku możliwości wykonywania czynności ratunkowych w takim pojeżdzie najważniejszy był czas dojazdu do szpitala, czyli umiejętności kierowcy i to co miał pod maską tego Poloneza czy FSO 1500 (75 koni nie zawsze w najlepszej formie).

dla e-Grajewo Zbigniew Perkowski

Komentarze (7)

Jest to bardzo cenna sprawa ,ze Pogotowie posiada taka karetke. Oby tylko uzytkujacy kierowcy potrafili ją poszanowac i dbali o jej stan.

Wszystkiego dobrego pracowniom służby zdrowia, a ten super AMBULANS niech stoi tam i stoi, to będzie znaczyło, że jest nam wszystkim dobrze.

Kierowcy grajewskich ambulansów raczej dbają o powierzone pojazdy, za to my uczestnicy ruchu drogowego, może nie wszyscy ale znaczna część nie zawsze wie jak sie zachować gdy taki pojazd uprzywilejowany spotka na drodze. Dość często widzę dziwne zachowanie kierowców gdy karetka porusza się na sygnale, a przecież gdzieś do ch..y zdawali egzaminy na prawo jazdy.

pewnie ze tak,super sprawa,zycie jest drozsze od pieniedzy a fakty sa takie ze na zyciu w naszym kraju sie oszczedza,to co najmniej smutne...

Autko super ale co gorsze bez wyposażenia.Zawartość jest najcenniejsza ale i fakt super kierowca migający po naszych drogach,wyrabiający się między autami,które plączą się na drodze zamiast zjechać na bok.Z ycze szybkiej i bezpiecznej jazdy,która nie jednego uratuje pacjenta.

SUPER!!! TYlko żeby użytkownicy dbali o ten sprzęt, a przede wszystkim żeby nie wsadzali łapek pod maskę bo to juz nie polonez czy nysa, niech robia to kompetentne osoby.

przydałaby się taka erka w łasku

Dodaj zdjęcie do komentarza (JPG, max 6MB):
Informacja dla komentujących
Redakcja portalu nie ponosi odpowiedzialności za treści publikowane w komentarzach. Zastrzegamy mozliwość opóźnienia publikacji komentarza lub jego całkowitego usunięcia.