Warto przeczytać

Drogi ekspresowe i obwodnica w woj. podlaskim

Trwają intensywne prace przy budowie podlaskiej części drogi ekspresowej S61 (korytarz - Via Baltica), a równolegle - postępowaniami przetargowymi objęta została S19 od Krynic koło Białegostoku do Chlebczyna nad Bugiem, czyli na fragmencie stanowiącym szlak Via Carpatia.


S61 korytarz transportowy Via Baltica
Droga realizowana jest w systemie „Projektuj i buduj”. Na etapie projektowania, czy - fizycznie, w budowie, jest ponad 200-kilometrowa droga ekspresowa S61. To „kręgosłup” całego międzynarodowego korytarza transportowego Via Baltica od Warszawy do Budziska (granica z Litwą).

S61 przebiega przez województwo mazowieckie, podlaskie i warmińsko - mazurskie. Odcinki S61 na terenie woj. podlaskiego stają się stopniowo rzeczywistością. Do użytkowanego od końca 2014 roku fragmentu obwodnicy Augustowa, dołączyła - oddana do użytku 13 kwietnia 2019 roku - obwodnica Suwałk oraz - od 14 maja bieżącego roku - druga jezdnia obwodnicy Szczuczyna.

Tempo prac na innych odcinkach sprawia, że w II połowie przyszłego roku gotowe będą kolejne trzy części S61 o łącznej długości przeszło 51 km (Śniadowo - Łomża Południe, węzeł Kolno - Stawiski i Stawiski - Szczuczyn). Z pozostałych podlaskich odcinków S61 w budowie są jeszcze dwa fragmenty: Suwałki - Budzisko oraz Łomża Południe - Łomża Zachód.

Z kolei odcinek Łomża Zachód - węzeł Kolno czeka na wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Prawdopodobnie nastąpi to jeszcze w listopadzie tego roku. Również pod koniec 2020 roku ma być złożony wniosek o wydanie ZRID na odcinek Podborze - Śniadowo. Oddanie do ruchu całej S61 w woj. podlaskim zaplanowane jest w 2023 roku.

S19 Via Carpatia
W fazie przetargów (z wyjątkiem jednego odcinka) jest droga ekspresowa S19 od Kuźnicy Białostockiej (przejście graniczne z Białorusią) - przez Białystok - Bielsk Podlaski i dalej na południe aż do Lublina. Jej podlaska część, to około 175 km. Fragment od Sokółki przez Czarną Białostocką po Dobrzyniewo jest na etapie uzyskiwania decyzji środowiskowej. Decyzja środowiskowa jest już wydana dla odcinków Białystok Zachód - Ploski - Chlebczyn czy np. Kuźnica - Sokółka. Obecnie podzielone na mniejsze pododcinki objęte są procedura przetargową. Najkorzystniejsze oferty wybrano już na odcinkach: Białystok Zachód - Księżyno, Księżyno - Białystok Południe oraz Białystok Południe - Ploski. Na pozostałych odcinkach trwa weryfikacja złożonych ofert lub też ogłoszone są przetargi. Cała podlaska część S19 ma być gotowa na przełomie 2025 i 2026 r.

https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/39976/S19-i-wybor-z-werdyktem-Krajowej-Izby-Odwolawczej-w-tle https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/39827/S19-Dziesiaty-przetarg-w-woj-podlaskim https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/39757/S19-KIO-przyznala-racje-GDDKiA https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/39734/S19-Kuznica-Sokolka-wszystkie-oferty-mieszcza-sie-w-naszym-budzecie

S16
Jednym z elementów sieci dróg szybkiego ruchu woj. podlaskiego jest droga ekspresowa S16, która ma w przyszłości łączyć drogę ekspresową S61 w rejonie Ełku z drogą ekspresową S19 w rejonie Białegostoku. Droga Ełk - Knyszyn jest na wstępnym etapie prac przygotowawczych. Biuro projektowe wykonało prognozę i analizę ruchu, a teraz pracuje nad wariantami w ramach Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ). Ze względu na obecną sytuację związaną z epidemią koronawirusa SARS-CoV-2, wydłużamy - do 4 grudnia bieżącego roku - termin na zgłaszanie wniosków, opinii i uwag w sprawie planowanej drogi ekspresowej S16 Ełk - Knyszyn. Pisaliśmy o tym tutaj:

https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/39764/Hybrydowe-konsultacje-w-sprawie-S16

 

Komentarze (0)

Dodaj zdjęcie do komentarza (JPG, max 6MB):
Informacja dla komentujących
Redakcja portalu nie ponosi odpowiedzialności za treści publikowane w komentarzach. Zastrzegamy mozliwość opóźnienia publikacji komentarza lub jego całkowitego usunięcia.