Mieszkańcy Gminy Bargłów Kościelny i Rajgród protestują przeciwko budowie projektowanej obwodnicy miejscowości Bargłów Kościelny!
Nasz zdecydowany protest przeciwko tej inwestycji uzasadniamy poniżej:
Mieszkańcom gminy Bargłów Kościelny ogólnie znany był w okolicy fakt, że ma powstać obwodnica Bargłowa Kościelnego, jako jeden z czynników składowych 2-pasmowej drogi szybkiego ruchu S 61 łączącej się z planowaną drogą ekspresową ,,Via Baltica'' w Augustowie. Miałaby to być więc szosa o zdecydowanie odmiennych parametrach w porównaniu do generalnie przebudowanej przed kilku laty drogi krajowej nr 61. Decyzję tę przedstawiono nam jako konieczną do realizacji i taka została zaakceptowana. W związku ze zmianą planowanego przebiegu dogi szybkiego ruchu S61, przez Szczuczyn –Nowa Wieś Ełcka –Raczki- Suwałki i pominięciem odcinka Grajewo - Rajgród - Bargłów Kościelny - Augustów, mieszkańcy byli stanowczo przeświadczeni o zaprzestaniu realizacji tej inwestycji przez GDDKiA.
Tymczasem dowiadujemy się, że w/g aktualnych planów GDDKiA O/B-stok ma powstać ponad 12 km odcinek obwodnicy powielający prawie dokładnie parametrami zmodernizowaną dopiero co drogę krajową nr. 61 tj. jeden pas ruchu w każdym z kierunków.
W związku a powyższym uważamy, że budowa ww. obwodnicy w tej postaci i w okolicznościach zmiany przebiegu drogi ekspresowej S61, staje się stanowczo nieuzasadniona, ponieważ planowana obwodnica Bargłowa Kościelnego stanowiąc ciąg aktualnej drogi krajowej nr 61, ma z chwilą wybudowania w/w drogi ekspresowej S61 zostać pozbawiona dotychczasowej kategorii i zostać zaliczona do kategorii drogi gminnej ( na podstawie pisma GDDKIA.O/BI-ZZ.Z-1.-4200-rd/117/2011 do Rady Powiatu Grajewskiego, ), której to termin realizacji planowany jest na 2020 rok.
W tym kontekście jesteśmy przekonani o wręcz absurdalności realizacji tej inwestycji która:
- zrujnuje lokalną komunikację między wsiami i osiedlami, a przede wszystkim skomplikuje dojazdy do pól miejscowym rolnikom jak i przepęd bydła na pastwiska
- doprowadzi do podziału wielu gospodarstw, pól, lasów, stawów, powodując niejednokrotnie barak możliwości lub nieopłacalność ich użytkowania, a tym samym spadek ich wartości.
- stanowić będzie źródło emisji spalin i hałasu dla domów i gospodarstw położonych w bezpośrednim kontakcie z nowo projektowaną obwodnicą
- nie wpłynie bezpośrednio na poprawę bezpieczeństwa mieszkańców gminy, jak również nie poprawi im warunków bytowych i mieszkalnych
- pozbawi warsztatu pracy i dochodu wielu mieszkańców i przedsiębiorstwa z terenu gminy związanych z aktualnym przebiegiem drogi
- utrudni znacznie gospodarkę leśną ALP na tym odcinku
- zdecydowanie zniszczy najcenniejsze krajobrazowo i cenne przyrodniczo tereny gminy
- spowoduje ogólne przekonanie o marnotrawieniu ogromnych sum pieniędzy z kasy Państwa i Unii Europejskiej poniesionych na modernizację co dopiero ukończonej drogi nr 61.
W toku postępowania zastrzeżenia i wnioski dotyczące planowanej inwestycji wnieśli:
Zdzisław Wawiórko - Stowarzyszenie Federacja Zielonych w Białymstoku,
Jan Skąpski - osoba prywatna,
Społeczny Komitet Przeciwko Budowie Obwodnicy Bargłowa Kościelnego.
Stanowisko Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Białymstoku:
Realizacja planowanej obwodnicy miejscowości Bargłów Kościelny ma służyć poprawie warunków ruchu tranzytowego, jego płynności i bezpieczeństwa oraz poprawić warunki komunikacyjne z terenami sąsiednimi.
Jednocześnie ma na celu poprawę warunków środowiskowych (ekologicznych warunków życia ludzi w zakresie zanieczyszczeń atmosfery i hałasu), a przede wszystkim poprawę bezpieczeństwa mieszkańców przez eliminację ruchu tranzytowego z obszaru zabudowanego.
Kto skorzysta dzięki projektowi?
Mieszkańcy miejscowości Bargłów Kościelny i Barszcze oraz okolic, kierowcy i podróżni przejeżdżający tranzytem i w ruchu lokalnym. Zwiększy się bezpieczeństwo ruchu samochodowego i innych użytkowników.
Uzasadnienie (Dezycja Ministra Transportu z dnia 19.11.2012 r.) czytaj tu (*.pdf)