czwartek, 28 marca 2024

Kultura i rozrywka

  • 7 komentarzy
  • 11002 wyświetleń

”Szkoła bez przemocy”

 Dzień Szkoły bez przemocy w SP w Szczuczynie

   Od pierwszej edycji programu pod hasłem „Szkoła bez przemocy”, Szkoła Podstawowa w Szczuczynie bierze w nim aktywny udział. Koordynatorem działań od początku akcji jest Pani Ewa Dobrzycka, która po zakończeniu I roku działania odebrała w Belwederze nagrodę i dyplom za program i realizację zadań „Szkoła bez przemocy”. W roku 2009 do współpracy dołączyła p. Zofia Jaworska.
Całoroczna integracja wszelkich działań zmierzających do uzyskania założonego celu jest zauważalna w spadku agresji. Nie jest to sukces jednostek, ale współdziałanie całych struktur społecznych, w tym: szkoła jako całość, ustawodawstwo, media, uwarunkowania zamożnością i stabilnością pracy rodziców, policja, etc.
     Szczuczyńska szkoła jest uczulona na rzecz zapobiegania przemocy, bezpieczeństwa i agresji. Prowadzone są szkolenia dla nauczycieli w zakresie profilaktyki przemocy. W życie szkoły zostały wdrożone dwa programy profilaktyczno-wychowawcze o metaforycznych nazwach, i tak: „Wyspa szczęścia” – cykl zajęć pozalekcyjnych dla uczniów klas czwartych, prowadzony przez pedagoga szkolnego – p. Ewę Dobrzycką. A pod nazwą: „Uczę się mądrego życia”, prowadzone są zajęcia przez wychowawców w klasach IV – VI podczas godzin wychowawczych. W szkole działa Klub Młodego Mediatora, którego opiekunem jest Pani Ewa Dobrzycka.
   Organizator wewnątrzszkolnej akcji „Szkoła bez przemocy” w bardzo dużym stopniu wyniki zawdzięcza dyrekcji szkoły mgr Małgorzaty Karwowskiej i mgr Ireny Markowskiej, przez zdecydowane wspieranie wszelkich form działalności na rzecz postępu w zakresie problematyki przemocy.
   W tegoroczną uroczystość dodatkowo włączony został wernisaż z dużą ilością prac, małej sztuki uczniowskiej, który przez wiele lat prowadzony jest przez p. Ewę Dobrzycką. Wiele prac jest na wysokim poziomie artystycznym. Dlatego, idea wernisażu nie bez powodu wspierana jest przez dyrekcję. Przez tego rodzaju działalność, emocjonalne angażowanie uczniów w sztuce, rozwija ich zainteresowania i kształtuje pozytywną osobowość, uwrażliwienie na piękno, etc.
   Już przy wejściu do szkoły bardzo wymowny slogan informuje nas, że: „Wspólnie odpowiadamy za dobre imię szkoły”, a gałązka oliwna na książce przypomina wszem i wobec, że uczniowie są tu otoczeni serdecznością, miłością i pokojem.

Jest tak rzeczywiście, kiedy ogląda się uśmiechnięte twarzyczki dzieci, pełne radości i ekspresji, chętne do wykonywania wszelkich poleceń nauczyciela. Gwar szkolnych korytarzy wypełnionych jest wymianą myśli, które są czynnikiem wzajemnego oddziaływania i rozwoju intelektualnego dziecka, ale i luźną formą relaksu po odbytej lekcji przedmiotowej. Wśród dzieci, widać naturalne zaangażowania profesjonalną troską opiekuńczą nauczycieli. Uczniowie nigdy nie czują się osamotnieni.
  W tak prowadzonej współczesnej szkole, widać ogromny wpływ wszystkich nauczycieli na rozwój każdej, młodziutkiej jednostki ludzkiej. Istnieje przywiązanie dziecka do nauczycieli świadczących zaufanie i poczucie bezpieczeństwa. Zrozumiałem to z łezką w oku, kiedy siedmiolatek spytał mnie: „…tato, a Ty będziesz z nami zawsze?”

Przebieg 
   Analizując program dnia „Szkoła bez przemocy”, przedstawione cele i zadania, wgłębianie się nauczycieli i organizatorów w rolę matki i ojca, jasne się staje, że ta szkoła nie jest zagrożona czynnikami zgubnymi, które niszczyłyby okresy cennego rozwoju dziecka.
Duża grupa młodej społeczności szkolnej podczas swoich występów wokalnych, inscenizacji, gier i zabaw świeciła przykładem kształtującym nawyki zachowawcze, w których: wspólnie się bawią, kulturalnie się zachowują, okazują przyjaźń i tolerancję dla innych i wierzą w to, że są szanowani przez nauczycieli. Wyrazistość takim odczuciom nadaje m.in. prowadzona od czterech lat prewencja edukacyjno-wychowawcza związana z programem „Szkoła bez przemocy”.

   Ciepłym słowem powitała gości, nauczycieli i uczniów mgr Ewa Dobrzycka – pedagog szkolny. Zachęciła zebranych do współuczestniczenia w uroczystości 4- tej edycji „Szkoła bez przemocy” w szczuczyńskiej szkole.
  Bogaty program uroczystości wniósł wiele emocjonalnych przeżyć dla dzieci, ale i chętną obserwację przez nauczycieli. W różnych grupach i rocznikach występowali uczniowie, którzy prezentowali przygotowane materiały. W zadumę wprowadzała recytacja wiersza Ewy Szelburg-Zarembiny, p t.: ”List do Kolegi”, którą przedstawił Czarek Karwowski, uczeń kl. V b. Była to recytacja pełna ekspresji, w formie literalnej zmierzała do charakterystycznej narracji utworu, dlatego brawa były bardzo zasłużone. Wiele ożywienia wniosła Emilka Nagel, uczennica p. Teresy Laskowskiej z klasy „O”c, podczas wykonania piosenki Natalii Kukulskiej „Puszek okruszek”. Niby śpiewać każdy może, ale moment po zapowiedzi, że zaśpiewa Ela Nagel, uczennica klasy VI c, wywołał burzę oklasków. Potem rozległy się dźwięki Czerwonych Gitar i słowa piosenki „Takie ładne oczy”. Oklaski były uzasadnione, bo aparycja i oczy wykonawcy, a szczególnie piękny głos uzupełniały piosenkę. Potem były gry i zabawy. Klasy starsze zmierzyły się w czterech konkurencjach: „Rzut beretem”, „Kelner”, „Przeciąganie liny” i „Puzzle”. W końcu młodzi artyści zostali wyróżnieni upominkami i dyplomami. Wśród klas czwartych miejsca zajęli: I miejsce kl. IVb, II miejsce klasa IVa. Wśród klas piątych I miejsce zajęła klasa Vc, drugie V b, trzecie klasa Va. Za to w klasach najstarszych na I miejscu ulokowała się klasa VI a, a klasa VI b na miejscu drugim. Klasy młodsze dzielnie walczyły o zwycięstwo, dlatego zostały nagrodzone słodyczami i upominkami.

Zasadność celów i zadań
   Dzień „Szkoły bez przemocy” jest akcją prowadzoną w całej Polsce od 2006 r., a w części swojego działania stanowi inicjatywę regionalnych dzienników w kraju. Głównym celem tej akcji jest zahamowanie przejawiającej się agresji i przemocy w szkołach oraz powszechne uświadomienie, że na nią nie trzeba się godzić. Akcja ma w założeniu natychmiastowe reagowanie na zjawiska negatywne przez wszystkich, a szczególnie przez fachową reakcję nauczycieli, dla których dobrem jest kształtujące się dziecko. W latach poprzednich patronat nad Kampanią „Szkoła bez przemocy” sprawował Prezydent RP Lech Kaczyński. A w 2009 r. Pierwsza Dama RP Maria Kaczyńska podczas gali w Belwederze wręczyła 16 nagród dla najlepszych wychowawców. W organizowanych happeningach przeciwko przemocy stawia się szczególnie na aktywność szkolnej społeczności, choć nie tylko ona pragnie szkoły bezpiecznej i przyjaznej.
   Istotą wychowania dobrze ukształtowanego człowieka jest jego poznanie, przez co mamy łatwiejszy wpływ na jego prowadzenie (pais ago). Nauczyciel jako jednostka dominująca w społeczności szkolnej, we właściwym czasie przeciwstawia się ujemnym wpływom na dziecko przez jednostki silniejsze w klasie i chroni je przed patologią społeczną. Jednak współczesna ambiwalentność utrudnia jednoznaczność wychowania nawet przy stosowaniu wiodących metod nauczania i wychowania.
   Choć dawniej surowy charakter spartańskiego wychowania zobowiązywał do całkowitego posłuszeństwa wobec każdego dorosłego, to nie miał tyle przeszkód w uszlachetnianiu osobowości dziecka, co czasy najnowsze. Teraz rodzi się przeszkoda w relacji uczeń- uczeń. Ten pierwowzór oddziaływań wychowawczych nie jest metodą adekwatną do naszych potrzeb wychowawczych, gdzie oczekuje się na przedmiotowość, krytyczność i dialog. Jednak czasami rodzi się potrzeba jego stosowania.
   Szkoła to potencjalne miejsce dystansu i oporu względem wartości kultury popularnej, które są problemem czasu. Te i inne luki programowo- wychowawcze powinien wyrównać uzupełniający program „Szkoła bez przemocy”‘, aby powstawanie wokół nas nowej istoty społecznej, dzisiejszego dziecka, przebiegało bez zakłóceń w jego osobowości.

Zakończenie
    Za organizację dnia „Szkoła bez przemocy” odpowiedzialni w tym roku byli: pp. Ewa Dobrzycka, Teresa Laskowska, Grażyna Gardocka, Beata Nagel i pan Wojciech Łapiński.

   Pedagog szkolny p. Ewa Dobrzycka dziękuje uczennicom klasy VI a Weronice Dobrzyckiej i Natalii Jórskiej za mile przeprowadzoną konferansjerkę podczas uroczystości. Podziękowania skierowane są też do osób, które w dużym stopniu przyczyniły się do prowadzenia konkursu Panom Krzysztofowi Jaworowskiemu i Arturowi Dobrzyckiemu oraz za miłą opiekę i pomoc w organizacji Pani Agacie Dembińskiej. Znakomicie wypadły inscenizacje przygotowane przez pp. Teresę Pieńczykowską i Beatę Kuczyńską, którym przesyłane są słowa podziękowania.

 

GALERIA ZDJĘĆ

 

  Mottem, celem działania szczuczyńskiej podstawówki jest - bezpieczeństwo i przyjazna atmosfera w szkole, podstawą dobrego wychowania młodego człowieka.

                                                                                                    Tekst i foto: Stanisław Orłowski

Komentarze (7)

Styl kwiecisty, ale mało przejrzysty. Trochę skrótowo i będzie bombowo!!!

supcio było :)

nawet nawet tylko mogło być więcej konkursów i to dla całych klas ... ale tak to było spox :)

aga subcio to za mało było +OK. Szkoda, że bywa to raz w roczku :)

A mnie się teksty Pana Stanisława podobają. Są zawsze dogłębnie przemyślane, treściwe.
Brawo dla takich akcji!! Trzeba uczulać młodzież na tematy agresji i przemocy, pokazywać inne rozwiązania. Może wyrośnie nam nowa generacja "pokojowa". Przykro patrzeć na wszechobecną walkę począwszy od polityków, a kończąc na okrutnych aktach przemocy młodziezy.

Jako matka, doceniam takie wartościowe akcje szkoły i pochwalam, że są w Szczuczynie prowadzone, o czym do tej pory nie wiedziałam. Pani o znaku !, jest zazdrosna, bo ma czego zazdrościć. Mogłaby tylko nie używać tak banalnych słów i nie zajmować się oceną doskonałego jak zawsze tekstu.

Dzieci mają kolorowe bluzeczki, bardzo ładnie to wygląda.Prace też bardzo mi się podobają.Pozdrawiam wszystkie dzieci.

Dodaj zdjęcie do komentarza (JPG, max 6MB):
Informacja dla komentujących
Redakcja portalu nie ponosi odpowiedzialności za treści publikowane w komentarzach. Zastrzegamy mozliwość opóźnienia publikacji komentarza lub jego całkowitego usunięcia.